រឿង
នេមិរាជជាតក៍
I-
សិក្សាប្រភពរឿង
១.
សេចក្តីផ្តើម
រឿងនេមិរាជជាតក៍
ជារឿងបែបសាសនាព្រោះរឿងនេះជាស្នាដៃរបស់អ្នកប្រាជ្ញមួយរូបនៅប្រទេសឥណ្ឌាបុរាណ
ដែលនិពន្ធឡើងតាមពុទ្ធដីកា មាននៅក្នុងគម្ពីរព្រះត្រៃបិតក ។ប៉ុន្តែអត្ថបទដែលយើងលើកយកមកសិក្សាសព្វថ្ងៃនេះជាស្នាដៃរបស់អ្នកនិពន្ធខ្មែរដែលប្រែជាភាសាជាតិយើង ជាពាក្យសំរាយ
ហើយបញ្ចូលទ្រឹស្តី គំនិត ជំនឿ របស់ពុទ្ធសាសនិកខ្មែរ។ដូចនេះទោះបីបែបសាសនា
ក៏ពុំដាច់ស្រឡះពីបញ្ហាខ្មែរដែរ ។
២.
ទីតាំងបោះពុម្ព
- បោះពុម្ពលើកទី១ ព.ស
២៥០៥ គ.ស ១៩៦៣ រោងពុម្ពតារា
- បោះពុម្ពលើកទី២ ព.ស
២៥០៧ គ.ស ១៩៦៥ រោងពុម្ពសំរងវណ្ណ
- បោះពុម្ពលើកទី៣ ព.ស
២៥០៨ គ.ស ១៩៦៦ រោងពុម្ពអ៊ុក-ម៉ី-កុស
- បោះពុម្ពលើកទី៤ ព.ស
២៥១០ គ.ស ១៩៦៨ រោងពុម្ពអ៊ុក-ម៉ី-កុស
- បោះពុម្ពលើកទី៥ ព.ស ២៥១៣ គ.ស ១៩៦៩
រោងពុម្ពតារារស្មី
- បោះពុម្ពលើកទី៦ ព.ស
២៥១៤ គ.ស ១៩៧១ រោងពុម្ពតារារស្មី
-សង្ខេបទសជាតក៍បណ្ឌិតមហា
ឈឹម សុមន៍ សាស្តា្រចារ្យនៅព្រះពុទ្ធិកវិទ្យាល័យព្រះ សុរាម្រឹតនៅភ្នំពេញ
ទំព័រ ៧៥ ដល់ ៩៨ ។
II-
អត្ថបទ
១. ប្រភេទ
រឿងនេមិរាជជាតក
ស្ថិតនៅក្នុងប្រភេទអក្សរសិល្ប៍បុរាណ។ និយាយអំពីការអធិដ្ឋានបារមី ( ការជឿស៊ប់ ) ទៅលើបុណ្យ និងបាប
។ ជាភាសាខ្មែរដែលបានបកប្រែចេញពីភាសាបាលី ដកស្រង់ចេញពីគម្ពីរព្រះត្រៃបិតក៍
។
២. ចលនា
រឿងនេះស្ថិតនៅក្នុងចលនាអក្សរសិល្ប៍បែបពុទ្ធនិយម
ព្រោះការផ្តើមរឿងដោយ មានធ្វើបទនមសក្កាព្រះ រតនត្រ័យ ហើយតួអង្គបុរសជាពោធិសត្វ
ជាគូព្រេងគ្រប់ជាតិ និងនារីកន្សៃសារពេជ្ញ មិនតែប៉ុណ្ណោះនៅផ្នែកតួរឿង
និយាយពីការកសាងបារមីកុសល្យ
បរិច្ចាគទានដើម្បីឲ្យតួអង្គទទួលបានបារមីត្រាស់ដឹងជាព្រះពុទ្ធ
ពេលខ្លះក៏មានបញ្ចូលនូវ ភាពអច្ឆរិយៈក្នុងតួអង្គដើម្បីឲ្យតួអង្គមានភាពអស្ចារ្យ
ដូចជាការហោះហើរដើរលើអាកាស អភិនិហាផ្សេងៗ ម្យ៉ាងទៀត មាន
បង្ហាញពីការសជាតិនៃតួអង្គទាំងឡាយនៅក្នុងរឿង ។
៣.
ប្រភពដើម
គម្ពីរនេះមានប្រភពដើមនៅកោះសិរីលង្កា
ដែលសរសេរជាសីឡហៈភាសា។ លុះមកដល់កំឡុងពេល ប្រហែលជា ៥០០
ឆ្នាំក្រោយពីព្រះពុទ្ធចូលបរិនិព្វានទើបមានពុទ្ធ ឃោសនាចារ្យមួយអង្គជាមហាថេរ នៅមគ្គធៈ ឥណ្ឌា បាននិមន្តទៅកោះលង្កា ហើយប្រែ ព្រះត្រៃបិតក៍បីសីឡហភាសា
មកជាមគ្គធភាសាទាល់តែចប់។ ក្រោយមកគម្ពីរនេះត្រូវនាំ
ចូលក្នុងប្រទេសខ្មែរតាមរយៈការផ្សព្វផ្សាយលទ្ធិពុទ្ធសាសនា។ រឿងនេះប្រភពដើមជាភាសា
បាលីមាននៅក្នុងគម្ពីរព្រះត្រៃបិតក៍មហានិបាត ដែលគេប្រកាន់ជឿថាព្រះពុទ្ធវចនៈហើយ និង
ក្នុងគម្ពីរជាតកដ្ឋកថា ដែលមានមកជាងពីរពាន់ឆ្នាំមកហើយ ។
ក. ប្រភព
រឿងនេមិរាជជាតក៍ជារឿងមួយ
ក្នុងចំណោមរឿងទាំង១០របស់ព្រះពោធិសាតក្នុងការ
សាងបារមី ដើម្បីបាន ត្រាស់ដឹងជាព្រះសម្មាសម្ពុទ្ធ ដែលបង្ហាញដូចខាងក្រោមៈ
១.
តេមិយជាតក៍ ( នេក្ខម្មបារមី គឺការចេញបួស )
២.
មហាជនកជាតក៍ ( វីរិយបារមី គឺសេចក្តីព្យាយាម )
៣.
សុវណ្ណសាមជាតក៍ ( មេត្តាបារមី )
៤.
នេមិរាជជាតក៍ ( អធិដ្ឋានបារមី )
៥.
មហោសថជាតក៍ ( បញ្ញាបារមី )
៦.
ភូរិទត្តជាតក៍ ( សីលបារមី )
៧.
ចន្ទកុមារជាតក៍ ( ខន្តីបារមី គឺសេចក្តីអត់ធ្មត់ )
៨.
នារទជាតក៍ ( ឧបេក្ខាបារមី គឺការតាំងចិត្តជាកណ្តាល )
៩.
វិធូរជាតក៍ ( សច្ចបារមី )
១០. វេស្សន្តរជាតក៍ ( ទានបារមី )
១០. វេស្សន្តរជាតក៍ ( ទានបារមី )